Má vaše dítě problémy ve škole? Naučte se rozpoznat specifické poruchy učení
Každý rodič touží po tom, aby se jeho dítě ve škole cítilo úspěšné a spokojené. Někdy se však může stát, že i přes veškerou snahu dítěte se výsledky nedostavují tak, jak by si samo nebo ostatní přáli. Nemusí to být však nedostatkem inteligence či otázkou lenosti. Může se totiž jednat o tzv. specifické poruchy učení.
Například jste si mohli všimnout, že vaše dítě má potíže se čtením, psaním, počítáním nebo také s pozorností. Neznamená to, že by vaše dítě do těchto činností nevkládalo dostatek snahy a úsilí, jen zpracovává informace odlišným způsobem, než jsme ve školách běžně zvyklí. Určitě si dokážete představit, že dlouhodobá frustrace nepovede ke zvýšení zájmu o učení. Proto se v dnešním článku společně podíváme na poměrně často neodhalené specifické poruchy učení a jak dopřát dítěti potřebnou podporu.
Základní přehled
Specifické poruchy učení (SPU) nejsou důsledkem nedostatku inteligence či snahy, ale spíše zvláštností v tom, jak vaše dítě zpracovává informace. SPU často zůstávají neodhalené, protože děti s těmito potížemi se mohou jevit jako nesoustředěné, líné nebo dokonce problematické. Ve skutečnosti však potřebují jen jiný přístup k učení a podporu, která jim pomůže překonat tyto výzvy. Dnes SPU trpí kolem 10 % populace, ale vzhledem k obtížnější diagnostice je možné, že je toto číslo ještě o něco větší. Mezi SPU řadíme dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyslexii, dysmúzii, dyspinxii a v poslední řadě dyspraxii. Ve zbytku článku se budeme věnovat některým z těchto poruch více dopodrobna a vysvětlíme si, co konkrétně ovlivňují.
Problémy se psaním
Jednou z nejčastěji hodnocených a testovaných dovedností ve škole je bezpochyby psaní. Proto problémy se psaním mohou vést k silné frustraci, jelikož silně souvisejí se školním úspěchem a prospěchem. Děti s SPU totiž musí vynaložit značné úsilí, aby byly v těchto činnostech alespoň průměrné. Se psaním se hned pojí dvě specifické poruchy učení. Řadíme mezi ně dysgrafii a dysortografii. Zajímavé také je, že se tyto poruchy často vyskytují společně, mluvíme tedy o komorbiditě. Dysgrafie je typická tím, že dotyční mají problémy s úpravou písma. Nedaří se jim si správně zapamatovat tvary písmen a mohou je také zaměňovat. Písmo se pak může na pohled zdát nepřehledné a neuspořádané. Často si také můžete povšimnout škrtání, kterým se dítě snaží zahladit své chyby. Psaní pro takovéto děti proto vyžaduje značnou dávku energie a pozornosti. Pro dysortografii je typické vynechávání diakritiky, přidávání písmen a chybování v hranicích slov v písemném projevu. Tyto specifické chyby u dysortografie mohou způsobovat problémy s aplikací gramatických pravidel. Obzvlášť v takových případech, kdy jsou děti pod časovým tlakem.
Problémy se čtením a počítáním
Dalšími zástupci z rodiny SPU, kteří úzce souvisí se školním prospěchem, jsou dyslexie a dyskalkulie. Dyslexie se týká schopnosti čtení, zatímco dyskalkulie matematických schopností. Dyslexie se vyznačuje tím, že dítě má problém se čtením skrze standardní výukové metody. Problémy u dyslexie plynou především z neschopnosti rozlišovat tvarově podobná písmena, jako je např. b a d nebo p. Pro lidi s touto poruchou může představovat potíže také samotné spojování hlásek do slabik. Dyslexie se tedy projevuje nejen nesprávností ve čtení, ale objevují se také potíže s technikou čtení, plynulostí čtení, rychlostí čtení a v poslední řadě s porozuměním čtenému textu. Dyskalkulie se oproti schopnosti čtení dotýká spíše schopnosti počítat. Je tedy zřejmé, že tato porucha může způsobovat velké problémy především v oblasti matematiky. Vyznačuje se zhoršenou schopností manipulovat s čísly, kdy dítěti může např. až nezvykle dlouho trvat na počítání na prstech. Objevují se také potíže s geometrií a s číselnými operacemi. Své nedostatky se často snaží kompenzovat pamětí a číselné operace si tak raději pamatují, z čehož pak mohou plynout nezvyklé chyby.
Znalost specifických poruch učení je pro rodiče nesmírně důležitá. Svými znalostmi můžete své dítě lépe pochopit a pomoci mu se lépe rozvíjet ve škole a zajistit mu tak lepší podmínky pro osobní růst. Odhalení SPU a včasná pomoc od okolí může zásadně zlepšit nejen školní výsledky, ale i celkovou životní pohodu vašeho dítěte. Nezapomínejte, že každé dítě je jedinečné a že citlivý přístup a podpora mohou vést k úspěchu i přes překážky, které SPU mohou představovat. Informovaní rodiče mohou dětem nabídnout pevný základ, na kterém mohou budovat svou budoucnost s jistotou a sebevědomím. Nemusíte na to být ale sami, spolupráce s odborníky a učiteli může významně pomoci na této cestě. Společně můžete vytvořit prostředí, které vašemu dítěti umožní růst a rozvíjet se podle jeho vlastních schopností.
Jičín, P. N. (n.d.). Specifické (vývojové) poruchy učení | PPP Nový Jičín. https://www.pppnj.cz/pro-rodice-a-klienty/specificke-vyvojove-poruchy-uceni/
LÁZNIČKOVÁ, Andrea. Obraz specifických poruch učení u vysokoškolských studentů. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. 2023. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/p01f0/.