Má vaše dítě problémy ve škole? Naučte se rozpoznat specifické poruchy učení

-
Má vaše dítě problémy ve škole? Naučte se rozpoznat specifické poruchy učení

Každý rodič touží po tom, aby se jeho dítě ve škole cítilo úspěšné a spokojené. Někdy se však může stát, že i přes veškerou snahu dítěte se výsledky nedostavují tak, jak by si samo nebo ostatní přáli. Nemusí to být však nedostatkem inteligence či otázkou lenosti. Může se totiž jednat o tzv. specifické poruchy učení.


Například jste si mohli všimnout, že vaše dítě má potíže se čtením, psaním, počítáním nebo také s pozorností. Neznamená to, že by vaše dítě do těchto činností nevkládalo dostatek snahy a úsilí, jen zpracovává informace odlišným způsobem, než jsme ve školách běžně zvyklí. Určitě si dokážete představit, že dlouhodobá frustrace nepovede ke zvýšení zájmu o učení. Proto se v dnešním článku společně podíváme na poměrně často neodhalené specifické poruchy učení a jak dopřát dítěti potřebnou podporu.


Základní přehled


Specifické poruchy učení (SPU) nejsou důsledkem nedostatku inteligence či snahy, ale spíše zvláštností v tom, jak vaše dítě zpracovává informace. SPU často zůstávají neodhalené, protože děti s těmito potížemi se mohou jevit jako nesoustředěné, líné nebo dokonce problematické. Ve skutečnosti však potřebují jen jiný přístup k učení a podporu, která jim pomůže překonat tyto výzvy. Dnes SPU trpí kolem 10 % populace, ale vzhledem k obtížnější diagnostice je možné, že je toto číslo ještě o něco větší. Mezi SPU řadíme dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyslexii, dysmúzii, dyspinxii a v poslední řadě dyspraxii. Ve zbytku článku se budeme věnovat některým z těchto poruch více dopodrobna a vysvětlíme si, co konkrétně ovlivňují.


Problémy se psaním


Jednou z nejčastěji hodnocených a testovaných dovedností ve škole je bezpochyby psaní. Proto problémy se psaním mohou vést k silné frustraci, jelikož silně souvisejí se školním úspěchem a prospěchem. Děti s SPU totiž musí vynaložit značné úsilí, aby byly v těchto činnostech alespoň průměrné. Se psaním se hned pojí dvě specifické poruchy učení. Řadíme mezi ně dysgrafii a dysortografii. Zajímavé také je, že se tyto poruchy často vyskytují společně, mluvíme tedy o komorbiditě. Dysgrafie je typická tím, že dotyční mají problémy s úpravou písma. Nedaří se jim si správně zapamatovat tvary písmen a mohou je také zaměňovat. Písmo se pak může na pohled zdát nepřehledné a neuspořádané. Často si také můžete povšimnout škrtání, kterým se dítě snaží zahladit své chyby. Psaní pro takovéto děti proto vyžaduje značnou dávku energie a pozornosti. Pro dysortografii je typické vynechávání diakritiky, přidávání písmen a chybování v hranicích slov v písemném projevu. Tyto specifické chyby u dysortografie mohou způsobovat problémy s aplikací gramatických pravidel. Obzvlášť v takových případech, kdy jsou děti pod časovým tlakem.


Problémy se čtením a počítáním


Dalšími zástupci z rodiny SPU, kteří úzce souvisí se školním prospěchem, jsou dyslexie a dyskalkulie. Dyslexie se týká schopnosti čtení, zatímco dyskalkulie matematických schopností. Dyslexie se vyznačuje tím, že dítě má problém se čtením skrze standardní výukové metody. Problémy u dyslexie plynou především z neschopnosti rozlišovat tvarově podobná písmena, jako je např. b a d nebo p. Pro lidi s touto poruchou může představovat potíže také samotné spojování hlásek do slabik. Dyslexie se tedy projevuje nejen nesprávností ve čtení, ale objevují se také potíže s technikou čtení, plynulostí čtení, rychlostí čtení a v poslední řadě s porozuměním čtenému textu. Dyskalkulie se oproti schopnosti čtení dotýká spíše schopnosti počítat. Je tedy zřejmé, že tato porucha může způsobovat velké problémy především v oblasti matematiky. Vyznačuje se zhoršenou schopností manipulovat s čísly, kdy dítěti může např. až nezvykle dlouho trvat na počítání na prstech. Objevují se také potíže s geometrií a s číselnými operacemi. Své nedostatky se často snaží kompenzovat pamětí a číselné operace si tak raději pamatují, z čehož pak mohou plynout nezvyklé chyby.


Znalost specifických poruch učení je pro rodiče nesmírně důležitá. Svými znalostmi můžete své dítě lépe pochopit a pomoci mu se lépe rozvíjet ve škole a zajistit mu tak lepší podmínky pro osobní růst. Odhalení SPU a včasná pomoc od okolí může zásadně zlepšit nejen školní výsledky, ale i celkovou životní pohodu vašeho dítěte. Nezapomínejte, že každé dítě je jedinečné a že citlivý přístup a podpora mohou vést k úspěchu i přes překážky, které SPU mohou představovat. Informovaní rodiče mohou dětem nabídnout pevný základ, na kterém mohou budovat svou budoucnost s jistotou a sebevědomím. Nemusíte na to být ale sami, spolupráce s odborníky a učiteli může významně pomoci na této cestě. Společně můžete vytvořit prostředí, které vašemu dítěti umožní růst a rozvíjet se podle jeho vlastních schopností.

Jičín, P. N. (n.d.). Specifické (vývojové) poruchy učení | PPP Nový Jičín. https://www.pppnj.cz/pro-rodice-a-klienty/specificke-vyvojove-poruchy-uceni/


LÁZNIČKOVÁ, Andrea. Obraz specifických poruch učení u vysokoškolských studentů. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. 2023. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/p01f0/.

Odborníci, kteří vám mohou pomoci

Mgr. Jan Schikora
star star star star star
(38)
person Dospělí, náctiletí, děti
done 2 roky praxe
Předplatné

Pomáhám s krizovou intervencí, řešením složitých situací, trénováním komunikace a prací se stresem.

beach_access
Mgr. Petra Svatoňová LL.M.
star star star star star
(8)
person Dospělí, náctiletí
done 13 let praxe

Pokud na bedrech nosíte náklad (v podobě nezpracovaných událostí, ublížení, ztrát, opakování chyb apod.) a chcete se ho zbavit, začněte svůj život měnit hned. Ráda vám pomohu.

Mgr. Zuzana Ema Koláček
star star star star star
person Dospělí, náctiletí
done 4 roky praxe

„Být normální v období dospívání je samo o sobě nenormální. “ — Anna Freud —

Mgr. Denisa Kolouchová
star star star star star
(7)
person Dospělí, náctiletí
done 4 roky praxe
Předplatné

Jsem psychologem ve zdravotnictví v Centru duševního zdraví. V praxi se věnuji zejména pacientům s psychotickým onemocněním, dále také poruchou osobnosti a neurotickými obtížemi.

Mgr. Lucie Marcinčínová
star star star star star
(15)
person Dospělí, náctiletí, děti
done 10 let praxe

Jako psycholog a terapeut se ve své práci opírám především o odborné vzdělání, můj přístup je orientovaný na řešení. Nebudu soudit vás ani velikost vašeho problému.

Na sezení přispívají pojištovny:

beach_access
Mgr. Kristina Kvapil Varšová
star star star star star
(4)
person Dospělí
done 2 roky praxe
Předplatné

Jsem psycholožka, která se zaměřuje na pomoc v oblastech práce, vztahů, komunikace a také v náročných životních situacích. Své služby poskytuji ve slovenštině/češtině a angličtině.

Podobné články

Tým Mám lékaře – 16. 9. 2022

Psycholog, psychoterapeut nebo psychiatr - jaký je mezi nimi rozdíl

Při shánění odborníka je důležité si předem uvědomit, koho vlastně hledáme, aby nám adekvátně dokázal poradit...

Tým Mám lékaře – 15. 8. 2023

Disociativní porucha identity (DID) pod lupou - 2. díl

V předchozím díle jsme si rozdělili osobnosti do dvou hlavních táborů, které se u této disociativní poruchy...

Ondřej Zbejval – 25. 4. 2024

Kde se vzaly závislosti aneb evoluční modely

Závislosti jsou všude kolem nás. Nabírají celou řadu podob a přináší nespočet výzev. V moderní době se nepotý...